با سلام خدمت دوستان گرامی. لطفا برای خواندن به ادامه مطلب مراجعه کنید...


آقای عربگری سه کلیپ منتشر کردند که خورشید را درحال غروب نشان میداد. ایشان بیان کردند  که این کلیپ نشان میدهد زمین کروی است!

حال چرا این ادعا را کردند؟ ایشان ادعا کردند که چون در هنگام غروب برج میلاد و کوه دماوند توسط نور خورشید روشن بوده اما ساختمان هایی که ارتفاع کمتری از آن ها نداشتند، روشن نبودند، پس زمین کروی است! 

اما اشکال تصورات ایشان در کجاست؟ پاسخ این است که این سه کلیپ منتشر شده از ایشان چیزی جز نادانی خودشان را به اثبات نمیرساند. زیرا ایشان به چند نکته توجه نکردند:

1- زمین دارای جو است: جو زمین در قسمت های پایین تر(نزدیک به سطح دریا ها) دارای غلظت بسیار زیاد است اما هرچه ارتفاع بگیریم این غلظت کاهش پیدا میکند.

2- خورشید زمانی که درحال غروب یا طلوع کردن می باشد، بصورت مایل به منطقه ای که در آن حضور دارید میتابد! وقتی خورشید مایل میتابد، پرتو های نور منتشر شده در قسمت های پایینی جو نمیتوانند به سطح زمین برسند چرا که توسط چگالی و غلظت(متراکم بودن لایه پایینی جو) خمیده میشوند(چیزی که ما میتوانیم در آزمایشات مختلف رفتار پرتو نور در برخورد با محلول آب و شکر ببینیم)

وقتی پرتو نور خورشید خمیده میشود نور آن به سطح زمین نمیرسد اما همانطور که گفتیم، هرچه بالاتر از سطح زمین باشید، غلظت کمتر است بنابراین نور خورشید کل برج میلاد را روشن میکند اما ساختمان های پایینی را خیر چرا که نور خورشید نمیتواند به مناطق پایینی برسد و دچار خمش شده است.

نور خورشید همچنین زمانی که حتی برج میلاد را روشن نکرده اما قله دماوند روشن است، درواقع دارای همان رفتاری است که در بالا توضیح دادیم! چون کوه دماوند در ارتفاعات قرار دارد و در آخرین لحظات غروب آخرین پرتو های خورشید (که با هرلحظه دورتر شدن و افزایش مایل تابیدن درحال خمش هستند) به قله کوه برخورد میکنند و سپس کم کم (به علت دورشدن تدریجی خورشید و خمش بیشتر نور خورشید) قله نیز دیگر روشن نیست.

این موضوع نشان دهنده انحنا زمین نمی باشد. توضیحی که بنده در بالا نوشتم نه چشم بندی است نه شعبده بازی و نه دروغ! کافیست یکبار در آشپزخانتان این را آزمایش کنید تا خمش نور را مشاهده کنید.

آزمایشات زیادی در این موارد انجام شده است

تصویر بالا(که البته مقیاس دقیقی نیست و بنده چون درگیر کار های خودم هستم با عجله یک تصویر ساختم) که نشان دهنده رفتار پرتو های نور است.

در تصویر نور های خمیده ای که نشان دادیم در بالای شهر رسم شده اند و به این معنا نیست که نور خمیده شهر را روشن میکند! چون نمیشد در تصویر به طریق بهتری نشان داد و مقیاس دقیق را رسم کرد، ما همه چیز را کمی قاطی کشیدیم تا تصویر جور در بیاید.

پس کلیپ شما نه تنها ثابت نکرد زمین کرویست، بلکه وقت خود را به بیهوده هدر دادید.

موفق باشید :)